Genel

Bikini sansürü var mı yok mu?

Yazan: erenbircan@student.bilgi.edu.tr

Eren Bircan Geçtiğimiz pazar günü yani 20 Temmuz 2008’de, Vatan, Milliyet, Kanal D Haber, Cumhuriyet ve diğer birçok yayın organı, Bursa Osmangazi’de Sukay Park’ta bikini yasağı uygulandığı haberini verdi. Çıkan haberlerde Osmangazi Belediyesi tarafından yaptırılan ve açılışına Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı Sukay Park’ta bikini ile gezilmesinin yasaklandığı belirtildi. 17-19 Ekim tarihlerinde yapılacak olan 2008 CableWakeboard […]

Eren Bircan

Geçtiğimiz pazar günü yani 20 Temmuz 2008’de, Vatan, Milliyet, Kanal D Haber, Cumhuriyet ve diğer birçok yayın organı, Bursa Osmangazi’de Sukay Park’ta bikini yasağı uygulandığı haberini verdi. Çıkan haberlerde Osmangazi Belediyesi tarafından yaptırılan ve açılışına Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı Sukay Park’ta bikini ile gezilmesinin yasaklandığı belirtildi. 17-19 Ekim tarihlerinde yapılacak olan 2008 CableWakeboard Avrupa Şampiyonası’nın bu uygulamayla tehlikeye girdiği söylendi. Osmangazi Belediye Başkanı Recep Altepe’nin karara saygı duyduğu, Bursa CHP Milletvekili Kemal Demirel’in ise tepkili olduğu ve bu konuyu TBMM’ye taşıyacağı da haber metinlerinde yer aldı.

Haberin çıkış kaynağı ise Hürriyet Gazetesi yazarı Cengiz Semercioğlu oldu. 19 Temmuz’da yayınlanan yazısında Semercioğlu, antrenmana giden bayan sporcuların bikini üstüyle gezdiklerinde tişört giymeleri için uyarıldığını ve buna maruz kalan bir arkadaşının olduğunu yazmıştı. Bu mantığın gericilik olduğunu söyleyen Semercioğlu, Wakeboard Şampiyonasının bu mantıkla yürütülemeyeceğini de yazısında vurguladı. Semercioğlu olayı yaşayanlardan birinin arkadaşı olduğunu belirterek kimsenin bu haberi yalanlamaya kalkışmaması gerektiğini de söylüyordu.

Vatan, Milliyet, Cumhuriyet haberin altına imza atmazken, Kanal D Haber’in internet sitesinde haberin altına (Doğan Haber Ajansı) DHA imzası atıldı. Cumhuriyet gazetesi “tesislere kadınların bikini ile girmesi yasaklandı.” derken, Milliyet, Vatan ve Kanal D, haberi aynen şu şekilde veriyordu; “Bursa’nın AKP’li Osmangazi Belediyesi’nce yaptırılan kablolu su kayağı tesisi Sukaypak’ta, kadınların bikini ile gezmesini yasaklayan karar tepki ile karşılandı” Ağız birliği yapar gibi aynı haberin aynı cümlelerle yazıldığı metinlerden anlaşılıyor ki haber metnine dahi dikkat edilmemiş çünkü tesisin adı Sukaypak değil Sukay Park..

Tesis işletmecisi: Yasak yok, sınırlama var!

Sukay tesis işletmecisi Nuri Çevik, haberin çarptırıldığını bikini yasağı gibi bir durumun söz konusu olmadığını söylüyor. Tesislerde kafe ve restoran bölümlerinin olduğunu bu alanlarda sadece kadınların bikiniyle değil erkeklerinde üstsüz olarak geldiğinde de uyarıldığını belirten Çevik, bunu restoran ve kafelerde deniz kıyafetleri ile gezilmesinin hoş olmayacağı ve bazı kişilerin bundan rahatsız olabileceği görüşüne dayandırıyor. Çevik ayrıca su kayağı yapan bayan sporcuların altlarına şort giymeleri konusunda uyardıklarını söylüyor ama zaten CableWakeboard sert bir spor olduğu için yaparken zorunlu olarak can yeleği ve tayt giyiliyor.

Ayrıca geçtiğimiz hafta tesislerde Alman ve Bulgar turistlerin olduğunu orada güneşlendiklerini ve hiç kimseye karışılmadığını da anlatan Nuri Çevik, Ekim ayında düzenlenecek şampiyonada da böyle bir müdahalenin sözkonusu olmayacağını söylüyor. Ancak Çevik’in anlattıkları, aslında restoran ve kafelerde kıyafet sınırlaması gibi diğer turistik bölgelerde görülmeyen bir uygulama içinde bulundukları gerçeğini de değiştirmiyor.

Çıkan haberlerde, 2008 CableWakeboard Avrupa Şampiyonası’nın tehlikeye girdiği iddiaları da organizasyonu yapan Plus Event Marketing’ten Tarık Köni tarafından kesin bir dille yalanlanıyor. Böyle bir uygulamanın olamayacağını ve olmadığını söyleyen Köni, Şampiyonanın belirlenen tarihlerde yapılacağını bir değişiklik olmadığını ifade ediyor.

Milletvekilinin haberi yok

Haberde adı geçen Milletvekili Kemal Demirel ise haberin “asparagas” olduğunu ve kendisinin böyle bir açıklama yapmadığını, haberi yazanlarla görüştüğünü ve düzeltilmesini istediğini söylüyor. Düzeltilmemesi durumunda yasal bir işlem yapabileceğini söyleyen Demirel, adının uydurmaca bir şekilde kullanıldığına kırıldığını ve rahatsız olduğunu ifade ediyor. Haberden sonra Osmangazi Belediye Başkanı Recep Altepe ile görüştüğünü ve Altepe’nin de herhangi bir açıklama yapmadığını söyleyen Demirel, tesis yöneticileri ile tesislerde bir görüşme yaptığını böyle bir uygulamanın olmadığını öğrendiğini anlatıyor.

Peki, DHA bu gelişmeler karşısında ne diyor?

Doğan Haber Ajansı’ndan Haydar Değirmenci “Bizim asparagas haberlerle işimiz olmaz, haberin altında Doğan Haber Ajansı yazıyor ise haber gerçektir” diyor. Kendisine Milletvekili Kemal Demirel ile yaptığımız görüşmeyi aktardığımızda ise konunun kendileriyle Demirel arasında olduğunu belirten Değirmenci, “Sizi ilgilendirmez” mesajını veriyor.

Anlaşıldığı kadarıyla haberin dayandığı bir somut olgu var ama bu olgu üzerine inşa edilen gelişmeler ve belirtilen görüşler biraz “olsa olsa” varsayımlarına dayanıyor.

Yorum yazın